Ads Nuffnang

Thursday, April 18, 2013

HSH: Curtain #2

Assalamualaikum.

Sebelum ni saya ada share pasal design curtain yg saya minat kan?

Hujung minggu lepas, a week before kami pindah, curtain pun siap. So far so good. Saya berpuas hati.
Almaklum ni la first time saya tempah curtain. Masa kat rumah sewa dulu, sebat yg mak punya. Gantung je senget benget. Senteng. Saiz berbeza. hehehe...anak bertuah la kan.

Pada mulanya, saya nak tempah di Nilai 3. Dah katanya siap dalam masa sejam kan. Tapi bila pikirkan balik, betul ke saya boleh terima kualitinya bila dah jahit dalam sejam? Kang ukuran yg saya bagi tak match ke cane kan. Tambahan pulak masa tu takde rail curtain kat rumah. Nak gantung pon tak reti. Nak beli rail kayu seketul tu pun mak aihhh....

second option, tanya kawan saya, Ina. Dia propose jirannya merangkap tailor curtain. Terus la jumpa kak ida, tengok katalog. Hmm, cun jugak. Lagipon memudahkan kerja saya. Tugas kak ida ialah datang rumah, ukur, bagi ukuran, jahit curtain, pasang rail, gantung curtain. saya perlu sediakan kain & $$$ upah sahaja lah.

Kain saya beli di Nilai 3.
Harga untuk curtain +/-RM28 semeter. Yg ni kain bidang 110,
Untuk sheer +/-RM18 semeter. Yg ni pulak bidang 60.
Total kain yg diperlukan untuk satu rumah sebanyak 43meter.

Selepas 2 minggu, kak ida sent text message. Katanya curtain dah siap dan bila boleh pasang. terus la saya bagi date & time.

Akhirnya, berjaya jugak saya miliki curtain design Eyelet untuk ruang tamu.
Untuk bilik utama curtain French Pleat.
Bilik lain, curtain biasa je.
Anak2 dah kawen baru tempah design baru. Wahhh..jauhnya pompuan ni berangan ehh.

Curtain Eyelet di ruang tamu

Curtain French Pleat di master bedroom

Biasa jerrr..
Eh..eh..saya memang suka sesuatu yg simple dan $$$ berpatutan.

Kalau korang tinggal di Rawang, boleh contact Idanis Curtain - 013 4328363 [kak ida].

8 comments:

eug|ena said...

diana, kiteorg dulu pon rembat curtain mak jugak! hahaha

tapi until now, mmg xreti2 pon bab2 psl curtain ni & malas nak wat research sendri.. eyelet & french pleat pon ngak tau ape beza =P

dyanayusuf said...

Sama rupanya kita ye..anak bertuah..hahha

eyelet yg ada ring dijahit pd bhgn atas curtain. senang nak nampak wavvy curtain.

French pleat jenis gantung ring kat rail kayu.

nanti belajar ehh..ni pon sbb tgk catalogue tailor tu.

J@ja said...

Cantik langsir :)
Saya pon tak tahu jenis langsir sampailah bila masuk rumah sendiri. Suke eyelet juga :D senang. Saya beli siap je. As seen, dah nampak rupa.

Selamat deco rumah :)))

J@ja said...

Cantik langsir :)
Saya pon tak tahu jenis langsir sampailah bila masuk rumah sendiri. Suke eyelet juga :D senang. Saya beli siap je. As seen, dah nampak rupa.

Selamat deco rumah :)))

LindaF said...

Dyana : I blogwalking jmpa
blog u. I nak tnya . berapa kos jahit langsir tu? huhu
Kain kita beli siap kan? Kalau i bg ukuran siap2? pon boleh la kan? sbb i jauh

dyanayusuf said...

hi linda!
yup. kain beli sendiri & hantar kat tailor. kalau u yakin dgn ukuran curtain yg u nak, boleh je. tapi apa2 hal boleh contact kak ida tu dulu. rumah jauh tu kat area mana pon boleh discuss dgn dia.

upah jahit curtain i hari tu antara 800-1000. bergantung pd jenis curtain yg u nak.

Anonymous said...

Thanks to...diana yusuf tlg promote idanis curtain...utk info...pattern eyelet upah jahitnya rm10 sekaki(satu warna)..rm12 sekaki (2 warna..kain d cantum),,,kos rm800.rm1000 adalah termasuk pemasangan railing,,,(Kayu n besi)..Perkhimatan kami d sekitar rawang dan kawasan berhampiran dgn nya shj buat masa ini...

Unknown said...

salam..idanis curtain ada wat roman blind x?bleh emel ke qiesha8587@gmail.com